Naantalin yläkoululaiset pääsivät oppimaan liikenneturvallisuudesta monipuolisten rastien kautta Liikenneturvallisuustempauksessa

Uutiset
Naantalin 8. ja 9. luokat pääsivät oppimaan liikenneturvallisuusaiheista kaupungin liikenneturvallisuustyöryhmän järjestämässä Liikenneturvallisuustempauksessa.
Sähköpotkulauta Maijamäen liikuntahallissa, etäänpänä Sami Kivilä puhumassa nuorelle yleisölle. Kuvassa Onnellinen aurinko -elementti.

Huhtikuun puolessavälissä kaikki 8. ja 9. luokkalaiset Suopellon, Maijamäen ja Velkuan kouluista pääsivät kertaamaan ja oppimaan liikenneturvallisuudesta monipuolisten ja käytännönläheisten rastien kautta Naantalin Liikenneturvallisuustempauksessa. Tapahtuman järjestelyissä on kaupungin lisäksi mukana Liikenneturva, Varsinais-Suomen pelastuslaitos sekä kouluterveydenhuolto.

Naantalin kaupungin suunnitteluinsinööri Heli Ojanen kertoo, että tempauksen kautta pyritään vaikuttamaan nuorten asenteisiin ja tuomaan lisää tietoa oman toiminnan vaikutuksesta turvallisuuteen liikenteessä. Nuorten osuus korostuu tieliikenneonnettomuuksissa, ja keskeinen keino vaikuttaa nuorten liikennekäyttäytymiseen on liikennekasvatus kotona ja koulussa.

–  Liikenneturvallisuustempaus on hyvä ja tehokas tapa tavoittaa koko ikäryhmä Naantalissa. Rastit on pidetty toiminnallisina ja nopeatemposinakin, jotta Liikenneturvallisuustempaus olisi myös nuorille mielekäs ja kiinnostava tapahtuma, Ojanen kertoo.

Kahden vuoden välein järjestettävä tempaus on vakiinnuttanut paikkansa Naantalissa ja on keskeinen osa kaupungin liikenneturvallisuustyötä. Ojanen kiittelee mukana olevia sidosryhmiä Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta ja Liikenneturvasta, jotka mahdollistavat tapahtuman onnistumisen.

Sähköiset liikennevälineet esillä

Liikenneturvallisuustempauksen aikana oppilaat käyvät tutustumassa eri teemoihin neljällä ohjatulla rastipisteellä. Liikenneturvan ensimmäisellä rastilla käytiin läpi oikean onnettomuusesimerkin kautta, miten omalla toiminnalla voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.

Yksi tämän vuoden uusista teemoista Liikenneturvallisuustempauksessa olivat sähköiset liikkumisvälineet, joihin perehdyttiin Liikenneturvan toisella rastilla. Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilän johdolla oppilaat pääsivät pohtimaan, miksi liikenneonnettomuuksia tapahtuu, mitä liikennesääntöjä tulee noudattaa sähköpotkulaudalla sekä miten nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan. Maijamäen liikuntahalliin tuotujen skuuttien ja kartioiden kautta päästiin näkemään käytännössä, kuinka kauan eri nopeuksilla liikkuvalla skuutilla kestää oikeasti pysähtyä.

– Sähköiset liikkumisvälineet ovat hyvä aihe, sillä lähes kaikki nuoret ovat vähintään kokeilleet niitä. Rastin tavoitteena on, että oppilaille jäisi mieleen, miten nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan ja miten liikennesäännöt koskevat eri sähköisiä liikkumisvälineitä, Kivilä kertoo.

Jos skuutin yhteenlaskettu nimellisteho on enintään 1000 wattia ja rakenteellinen nopeus 15–25 km/h, tulee sillä noudattaa samoja sääntöjä kuin polkupyörällä ajaessa. Jos tehot tai nopeus ovat korkeammat, sähköinen liikkumisväline ei sovellu tieliikennekäyttöön.

Sami Kivilä puhumassa Maijamäen liikuntahallissa yleisössä istuville nuorille.
Liikenneturvan Sami Kivilä listaa kolme asiaa, joita noudattamalla jokainen voisi tehokkaasti ehkäistä liikenneonnettomuuksia ja säilyä liikenteessä ehjänä: noudata nopeusrajoituksia, aja vain selvinpäin ja käytä asiallisia turvalaitteita, kuten kypärää ja turvavöitä.

Rohkeutta toimia

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen rastin aiheena oli toiminta onnettomuuspaikalla. Oppilaat pääsivät oppimaan elvytystaitoja, kokeilemaan alkusammutusta käytännössä harjoituslaitteella sekä keskustelemaan sähköisiin liikkumisvälineisiin liittyvistä onnettomuuksista ja niiden välttämisestä.

– Pelastuslaitoksen rastin tavoitteena on, että yläkoululaiset saavat tietoa ja rohkeutta toimia silloin, kun jotakin sattuu ja että nuoret ymmärtävät paremmin liikenteessä toimintansa seuraukset. Tapahtuma on sujunut oikein hienosti ja on ollut hienoa huomata, että nuoret ovat lähteneet rohkeasti mukaan. Moni oppilas ei ollut esimerkiksi aiemmin koskaan käyttänyt alkusammutinta, kertoo Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen viestintäsuunnittelija Tanja Uusitalo.

Kouluterveydenhuollon rastilla käytiin läpi päihteiden vaikutusta liikennekäyttäytymiseen mm. osallistavan tietovisan avulla sekä kokeiltiin ”humalalasien” avulla temppuradalla, miten humalatila vaikuttaa omaan toimintakykyyn.

Maijamäen koulun yhdeksäsluokkalaiset Sisu Mertala, 15, ja Marcos Nunez, 16, kertovat, että liikenneturvallisuustempaus on ollut ihan mukava ja sen aikana on päässyt oppimaan uutta ja kertaamaan vanhaa. Molemmilla nuorilla on mopokortit.

– Samoja asioita on käyty mopokoulussa, esimerkiksi jarrutusmatkoista, mutta kertaus on ihan hyvä juttu, Mertala sanoo.

Mertalalle päivästä jäi erityisesti mieleen sähköskuutteihin liittyvät esimerkit, Nunezille elvytykseen liittyvät asiat – erityisesti sydäniskureiden käytöstä pääsi oppimaan päivän aikana uutta.

Liikuntasalissa nuoria kulkemassa lasit päässä erilaisten esteiden yli ja heittelemässä palloja, toiset nuoret odottavat vuoroaan.
Marcos Nunezin ja Sisu Mertalan mielestä Liikenneturvallisuustempauksen kivoin rasti oli kouluterveydenhuollon esterata, joka piti selvittää ns. humalalasit päässä. 

Lue lisää

Aja oikein – sähköpotkulaudallakin - Liikenneturva

Saiko nuori juuri ajokortin? Vinkkejä vanhemmille - Liikenneturva

Lue 24.4. jaetusta Nasta-lehdestä mopoilun liikenneturvallisuudesta, lue juttu Issuu-palvelusta.

Tunne liikennesäännöt - Kertaa tavallisimmat säännöt (liikenneturva.fi)

Aurinkoa arkenakin! Naantalin kaupunki julkaisee viikoittain aurinkoisia uutisia, joiden tarkoituksena on tuoda esille kaupungin positiivisia tapahtumia. Aurinkoisen uutisen tunnistat kuvan Onnellinen aurinko -elementistä. Tunnisteella #viikonaurinkoinenuutinen voit seurata aihetta sosiaalisessa mediassa. 

Päivitetty viimeksi
29.4.2024 10:53

Asiasanat

Nuoret
Kasvatus ja koulutus
Liikenneturvallisuus ja liikennesäännöt tieliikenteessä