Naantalin kaupungin visuaalinen ilme uudistuu – käyttöön myös uusi Muumimaailman kotikaupunki -logo

Uutiset
Oikealla puolella nuori nainen istuu kalliolla valkoisissa housuissa ja neulepaidassa katsoen kameraan. Kuvan päällä on symmetrinen aurinkoa tai kukkaa muistuttava elementti. Vasemmalla puolella lähikuvassa jalka on matalassa vedessä. Jalassa on nilkkakoru.

Naantalin kaupungin visuaalinen ilme on uudistunut. Osana uudistusta Naantali on ottanut käyttöön uuden ”Naantali – Muumimaailman kotikaupunki” -logon. Logo on osa kaupungin ja Moomin Characters Oy Ltd:n yhteistyösopimusta, joka käynnistyi heinäkuussa.

Uudessa kaupungin muumiaiheisessa logossa Muumipeikko ja Niiskuneiti paistattelevat Naantalin auringossa. Sitä käytetään valikoiden Naantalin kaupungin ja Visit Naantalin viestinnässä, markkinoinnissa ja matkailumarkkinoinnissa.

– Muumiyhteistyöllä haluamme tukea Naantalin kaupungin imagoa perheystävällisenä kaupunkina. Naantali on tunnettu Muumimaailman kotikaupunkina jo pitkään, joten on hienoa, että voimme hyödyntää tätä jatkossa myös kaupungin markkinoinnissa. Sopimuksen mukaan sekä kaupunki, että Visit Naantali voivat käyttää logoa omassa markkinoinnissaan. Logoa ei kuitenkaan saa käyttää kaupallisesti, esimerkiksi myytäviin tuotteisiin, toteaa kaupungin viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää.

Niiskuneiti ja Muumipeikko istuvat vierekkäin, takana loistaa aurinko. Alapuolella tekstit aaltoilevalla fontilla, isolla: Naantali, ja sen alapuolella Muumimaailman kotikaupunki.

Uusi visuaalinen ilme on suunniteltu yhdessä kaupungin viestinnän, Muumimaailman ja Visit Naantalin sekä helsinkiläisen suunnittelutoimisto Kobra Agencyn kanssa. Kobra Agency on toteuttanut aiemminkin muumiteemaista visuaalista suunnittelua, esimerkiksi Our Sea -kampanjan, Muumi- ja Tove-fontit sekä erilaisia muumituotteita.

– Naantalin matkailulle yhteistyön vahvistaminen Muumimaailman kanssa on hieno asia. Muumibrändi on maailmalla tunnettu ja sen hyödyntäminen matkailumarkkinoinnissa tukee alueen vetovoimaa entisestään, iloitsee Visit Naantalin toimitusjohtaja Tarja Rautiainen.

Uusi visuaalisen ilme kattaa Muumilogon lisäksi esimerkiksi kaupungin logon, typografian sekä kuva- ja värimaailman. Tavoitteena on ollut yhdistää Naantalin kaupungin ja keväällä 2021 uudistetun Visit Naantalin ilmeen muotokieltä ja väripalettia.

– Kaupungin ja Visit Naantalin ilmeet ovat nyt entistä enemmän samaa perhettä. Kummallakin on kuitenkin edelleen omat erityispiirteensä; Visit Naantalilla sydän ja Naantalin kaupungilla tutut tunnistettavat elementit, aurinko ja merellisyys, Rinne-Kylänpää kertoo.

Logon kuvio Naantalin historiasta

Osana suunnittelutyötä Kobra Agencyn suunnittelijat tutustuivat paikan päällä Naantalin kaupunkiin ja sen erityispiirteisiin. Logossakin nähtävä Onnellinen aurinko -elementti sai inspiraationsa Naantalin museon arkistoista löytyneestä vanhasta asiakirjasta, jossa vastaavanlainen kuvio yhdistettiin Naantalin kaupunkiin.

Kaupungin uusi fontti on räätälöity Naantalia varten. Fontti on Jaakko Suomalaisen muotoilema, Kobra Agencyn tyylittelemä Tanssikallio. Sama kirjasin toistuu myös logossa. Tanssikallion kirjaimet ovat lempeitä, merellisiä ja aaltoilevia, mutta myös yksinkertaisia ja selkeitä.

Kaksi graafista elementtiä, Onnellinen aurinko ja Lempeä meri, tukevat kaupungin ilmettä tuoden Naantalin tunnelman ja luonteen mukaan sovelluksiin. Kaupungin uusi värimaailma on sama kuin Visit Naantalilla. Värejä on haettu Naantalin ominaispiirteistä, kuten Vanhankaupungin puutaloista sekä merellisyydestä.

Visuaalisen ilmeen uudistus näkyy ensi vaiheessa kaupungin verkkosivujen ulkoasussa sekä kaupungin kuulutuksissa ja ilmoituksissa. Vuonna 2022 Naantalin viestinnän painopiste on kesällä järjestettävissä Asuntomessuissa. Messujen jälkeen uuden ilmeen käyttöä laajennetaan.

Aurinkoa arkenakin! Naantalin kaupunki julkaisee viikoittain aurinkoisia uutisia, joiden tarkoituksena on tuoda esille kaupungin positiivisia tapahtumia. Aurinkoisen uutisen tunnistat kuvan aurinkologosta. Tunnisteella #viikonaurinkoinenuutinen voit seurata aihetta sosiaalisessa mediassa.

Päivitetty viimeksi
4.10.2021 11:10

Asiasanat

Osallistuminen ja päätöksenteko
Viestintä