Kouluyhteisöön kiinnittämisen ja poissaoloihin puuttumisen malli
Toimintamalli: Myönteinen kouluun kiinnittyminen ja poissaolojen seuranta (pdf)
Poissaoloja seurataan osana oppilaan hyvinvointia
Opettaja seuraa oppilaan poissaoloja osana oppilaan hyvinvointia ja oppimista. Pitkittyvät poissaolot ovat hyvinvoinnin ja oppimisen riskitekijä ja vaikuttavat lapsen ja nuoren sosiaalisiin suhteisiin, vuorokausirytmin muutoksiin ja psyykkiseen kuormitukseen. Seuraamalla poissaoloja suunnitelmallisesti ja ottamalla ne puheeksi varhain, voidaan tarvittaessa tukea lasta ja nuorta koulunkäynnissä sekä torjua pidempiaikaisia ja kasautuvia koulunkäynnin haasteita.
Poissaoloja tarkastellaan sosiaalisten suhteiden ja oppimisen valossa: oppilas on poissa kouluyhteisöstä, kaverisuhteista ja yhdessäolosta, ei ainoastaan oppimisesta. Kouluyhteisöön kiinnittämisen ja poissaoloihin puuttumisen toimintamallissa poissaoloihin lasketaan kaikki poissaolot, myös ennalta anotut lomat ja huoltajan selvittämät poissaolot.
Joskus oppilaan koulunkäynnissä tapahtuu muutoksia tai poissaoloihin liittyvässä varhaisessa yhteydenotossa syntyy vaikutelma, että oppilaan tilannetta olisi hyvä pohtia yhteisesti keskustellen. Tällöin opettaja kokoaa yhteistyössä opiskeluhuoltopalveluiden kanssa monialaisen asiantuntijaryhmän. Ryhmään kutsutaan tilanteen kannalta keskeisiksi ajatellut toimijat oppilaan ja huoltajan suostumuksella. Mukana tapaamisessa voivat olla esim. terveydenhoitaja ja kuraattori.
Jokainen koulupäivä on tärkeä oppilaan osallisuuden ja myönteisen kouluun kiinnittymisen näkökulmasta. Oppivelvollisuus on tärkeä osa lapsen ja nuoren elämää ja huoltajilla on merkittävä rooli koulunkäynnin tukemisessa. Mikäli lapsen tai nuoren koulunkäynti mietityttää, on tärkeää olla yhteydessä kouluhenkilöstöön mahdollisimman matalalla kynnyksellä.
Poissaoloja ehkäisevän toimintakulttuurin johtaminen (pdf)
Koululäsnäolon vahvistaminen
Toimiva perusarki on oppilaan hyvinvoinnin perusta. Kouluarjen myönteiset kohtaamiset ja ryhmään kuulumisen tunne vahvistavat oppilaan koululäsnäoloa.
Varhainen puheeksi ottaminen ylläpitää yhteyttä kodin ja koulun välillä
Poissaoloja seurataan osana oppilaan hyvinvoinnin seurantaa.
Huoltajalle – jos kouluun lähtemisessä on haasteita tai poissaolot mietityttävät, ota yhteyttä kouluun
Poissaolot saattavat kehittyä vaiheittain ja ensimerkit näkyvät usein ensin kotona.
Oppilaalle - jos koulunkäynti mietityttää, kerro aikuiselle!
Yhdessä aikuisen kanssa jutellen moni asia ratkeaa.
Poissaolot ovat hyvinvoinnin riskitekijä – monialainen asiantuntijaryhmä oppilaan koulunkäynnin tukena
Yhdessä keskustellen kohti ratkaisuja.
Varhaiset kohdennetut toimet ja vahva tuki poissaolotilanteissa
Koulun monialaiset asiantuntijat ovat oppilaan ja perheen tukena.
Yhteisellä koulutiellä -julkaisu
Alueellinen toimintamalli on kehitetty osana Sitouttavan kouluyhteisötyön kehittämistyötä. Linkin takaa lisätietoa poissaolojen ennaltaehkäisemisestä ja niihin puuttumisesta kansallisen kehitystyön näkökulmasta.
Lähteet:
Naantalin aluepilotin materiaalit: SKY 2021–2023
Naantalin aluepilotin infovideon toteutus: Tussitaikurit
SKY-materiaalit, OKM
Kouluun kiinnittyminen ja poissaoloihin puuttuminen, Opetushallitus
Kiva, kun tulit! - Pieni opas koululäsnäolon tueksi ja poissaolojen vähentämiseksi, Valteri
Sitouttavan kouluyhteistyön arviointi, Kansallisen koulutuksen arviointikeskus
Sivun kuvitukset: Kirsi Tapani, kirsi.tapani@kirsitapani.fi