ELY-vastuuasiantuntijasta strateginen kumppani rakennusliikkeelle

Artikkeli 22.4.2021

Talouden muutokset, suhdanteet ja korkotaso heijastuvat kaikenkokoisiin rakennusalan yrityksiin, sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Pelkät vuodenajat aiheuttavat sesonkivaihtelua. Iso markkina tuo kasvua, mutta toiminnan kasvattaminen edellyttää investointeja ja lisää epävarmuustekijöitä. Vaikka tuotantoprosessi ja projektiosaaminen olisivat kunnossa, ammattilaissarjaan siirtyminen edellyttää yritykseltä myynnin ja markkinoinnin ammattimaista  kehittämistä. Koko alan kannattavuutta rasittaa laskenut toimialatuottavuus ja aliurakkaketjujen pirstaleisuus. Isoilla työmailla pitkät alihankkijaketjut heikentävät myös laatua.

ELY-kehittämispalvelut suunniteltiin pk-yrityksille, joille ulkopuolisen asiantuntijan hyödyntäminen liiketoiminnan suunnittelussa on perinteisesti ollut haasteellista. Pk-yritykset on usein perustettu oman ammattitaidon ja osaamisen varaan, mikä sellaisenaan on vahva perusta ja lähtökohta kaikessa liiketoiminnassa. Digitaalinen aika on tuonut kuitenkin lisää teknisiä haasteita, mutta myös näköalattomuutta eritoten liiketoiminnan kehittämisessä.

Kehittämiskohteet:

  1. Oman toiminnan ja kilpailijoiden nykytilasta ja tavoitetilasta laadittiin SWOT-analyysi. Mitkä tuotteet ja markkinat ovat se suunta, mihin halutaan kasvaa ja missä on mahdollista luoda tasaista ja turvallista kasvua? Millä tuotteilla ja asiakasryhmillä tasoitetaan kysyntävaihteluja?
  2. Taktisen digimarkkinoinnin sijaan otettiin käyttöön uusi asiakashankinta- ja myyntiprosessi, joka perustuu verkkoanalytiikkaan. Prosessia hienosäädetään jatkuvan optimoinnin avulla, mikä tarkoin ohjattuna johtaa tavoitellun kohderyhmän tarpeiden ja ostopäätösperusteiden laajempaan ymmärrykseen ja myyjien uuden oppimiseen.
  3. Markkinointi yhdistettiin myyntiin. Markkinointitoimenpiteiden avulla potentiaaliset asiakaskontaktit valmisteltiin siirrettäviksi myyjien käsittelyyn. Asiakkaat ryhmiteltiin segmentteihin sen perusteella, miten kiinnostavia ne ovat rakennusliikkeelle tai miten kiinnostavaksi asiakkaat vastaavasti kokevat rakennusliikkeen tarjonnan.
  4. Projektinjohdon, alihankintaketjutuksen ja työmaatoiminnan kehittäminen koko tuotantoprosessissa.

ELY-kehittämispalvelut lyhyesti

ELY-kehittämispalvelut on pk-yrityksille suunnattu, yhtiömuodosta ja yrityksen koosta riippumaton, myös yksinyrittäjille tarkoitettu markkinoinnin ja myynnin kustannustuki. Yrityksen omat kustannukset vaihtelevat 650,00 - 1300,00 euron välillä myönnetyn tuen määrästä riippuen. Kehittämispalvelut on joustava ja ketterä tukipalvelu, joka tuottaa selkeät markkinoinnin ja myynnin toimenpidesuositukset. Markkinoinnissa ja myynnissä tarjolla on paljon kehittämiskohteita, joita ei aina tule ajatelleeksi. Kaikkea ei tarvitse eikä kannata toteuttaa kerralla. Tärkeintä on oppiminen ja yrittäjän oman osaamisen kehittäminen. ELY-vastuuasiantuntija tehtävä on kulkea ELY-tukiprojektissa yrittäjän rinnalla niin, että yrittäjä voi jatkaa firman ja bisneksen tekemistä kuten ennenkin. Palvelun kehittämistarpeet ja tavoitteet määritellään selkokielisesti yhteistyössä yrittäjän kanssa, jolloin markkinointi on helppo siirtää yrittäjän ja liiketoiminnan arkeen.

Lisätietoja ELY-kehittämispalveluista

Merja Saari
ELY-keskuksen yritysten kehittämispalvelut 2021–2022 palveluntarjoaja ja vastuuasiantuntija
Markkinointi ja asiakkuudet
Varsinais-Suomi, Naantali
0400630070
merja.saari@digis.fi