Korkeat ajonopeudet ja risteysturvallisuus huolettavat liikenteessä

Uutiset
Turun ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelmien päivitys käynnistyi keväällä 2021. Naantalin kaupunki on mukana päivitystyössä. Kevään ja kesän aikana toteutettiin kaikille avoin liikenneturvallisuuskysely, analysoitiin kuntien liikenneturvallisuustilannetta ja kartoitettiin kuntien liikenneturvallisuustyön nykytilaa. Kokonaisuudessaan liikenneturvallisuussuunnitelmien päivitys valmistuu keväällä 2022.
Aurinkotien risteysalueella Naantalin keskustassa henkilöautoja ja mopoilija liikenteessä.

Asukaskyselyyn huima määrä vastauksia

Turun ympäristökuntien asukkailla ja muilla alueella liikkuvilla oli mahdollisuus vaikuttaa suunnitelmatyöhön vastaamalla sähköiseen liikenneturvallisuuskyselyyn touko-kesäkuussa.

Naantalissa asukaskysely tuotti kartalle 1 465 vastausta, joista 1 182 kpl liittyi vaaranpaikkoihin tai muihin ongelmiin ja 283 kpl tapahtuneisiin onnettomuuksiin tai läheltä piti -tilanteisiin. Kyselyn tulosten perusteella huolta aiheuttavat erityisesti korkeat ajonopeudet, turvattomat tai hankalat liittymät ja turvattomat tienylitykset tai suojatien puute.

Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrää ei ole saatu laskuun

Osana työtä käytiin läpi tieliikenneonnettomuustilastot kymmenen viime vuoden ajalta sekä poliisin tilastoja liikennerikoksista. Turun ympäristökuntien alueella tapahtuu vuosittain keskimäärin viisi kuolemaan johtavaa liikenneonnettomuutta, eikä tilanne ole parantunut kymmenen viime vuoden aikana. Tieliikenneonnettomuuksissa kuoli yhteensä 46 henkilöä vuosina 2011–2020.  Loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrä on laskenut noin neljänneksen viimeisen kymmenen vuoden aikana – 25 vuosittaisen onnettomuuden tasosta alle 20 onnettomuuteen.

Naantalissa viimeisen kymmenen vuoden aikana alueen liikenteessä on menehtynyt seitsemän ihmistä, joista kolme taajama-alueen onnettomuuksissa.

Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä asukaslukuun suhteutettuna on Naantalissa seudun kunnista alhaisin ja selvästi alhaisempi kuin koko maassa ja maakunnassa keskimäärin.

Taulukko: Henkilövahinko-onnettomuudet asukasta kohden Varsinais-Suomessa. Naantalin osuus on alle keskiarvon vertailukunnista pienimpänä. Eniten onnettomuuksia on Sauvolla ja Nousiaisissa.
Lähde: Tilastokeskus, tietoja muokannut kaavioksi Ramboll Finland Oy.

Nuoret yliedustettuina onnettomuustilastoissa

Ikäryhmittäin tarkasteltuna korostuvat 15–24-vuotiaille tapahtuneet onnettomuudet. Mopoiluun ja moottoripyöräilyyn liittyvät haasteet nousevat esiin lähes kaikissa kunnissa, mutta korostuvat erityisesti Naantalissa sekä Raisiossa ja Kaarinassa. Naantalissa nuorten onnettomuusriski on kuitenkin alhaisempi kuin muissa seudun kunnissa.

Taulukko: Nuorten henkilövahingot, 15–24-vuotiaiden osuus kaikista kunnan henkilövahingoista 2016-20, Naantalin osuus on 32 %, kun koko maan on 31 %. Mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden osuus ko. ryhmän vahingoista on Naantalissa 53 %, Varsinais-Suomen vertailukuntien toiseksi korkein.
Lähde: Tilastokeskus, tietoja muokannut kaavioksi Ramboll Finland Oy.

Hirvieläinonnettomuudet huolettavat

Lähes jokaisessa Turun ympäristökunnassa puhuttavat kolarit ja läheltä piti -tilanteet hirvien, peurojen ja kauriiden kanssa. Riistakeskuksen tilastojen mukaan alueella tapahtuu keskimäärin 24 hirvikolaria ja noin 550 peura- tai kauriskolaria vuosittain. Etenkin kolarit valkohäntäpeurojen kanssa ovat lisääntyneet.

Naantalin hirvieläinonnettomuuksia on kuvattu alla olevassa kuvassa. Naantalin osalta Rymättyläntien Luonnonmaan puoleinen osuus korostuu.

Taulukko: Hirvieläinonnettomuudet Naantalissa 2017–2020. Eniten onnettumuuksia on Luonnonmaalla. Eniten kolareja ajetaan valkohäntäpeurojen kanssa.
Lähde: Tilastokeskus, tietoja muokannut kaavioksi Ramboll Finland Oy.

Kuntien liikenneturvallisuustyöryhmät mukana suunnittelussa

Nyt syksyn aikana päätetään pitkän aikavälin visiosta, tavoitteista ja painopistealueista. Kunnissa toimivilla poikkihallinnollisilla liikenneturvallisuustyöryhmillä on tärkeä rooli toimenpiteiden ideoinnissa loppuvuoden ja ensi kevään aikana. Naantalin kaupungissa on liikenneturvallisuustyöryhmä, jossa on tällä hetkellä kaupungin hallintokuntien edustajien lisäksi Poliisin, Liikenneturvan ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen edustaja.

Liikenneturvallisuussuunnitelmissa etsitään käytännönläheisiä keinoja, joiden avulla liikenneonnettomuuksien määrää saataisiin vähennettyä. Suomi on sitoutunut EU:n pitkän tähtäimen liikenneturvallisuustavoitteeseen, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä.  Välitavoitteena on puolittaa liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrä liikenteessä vuoteen 2030 vuoden 2020 tasosta.

Turun ympäristökunnissa pyritään onnettomuuksien vähenemisen lisäksi siihen, että liikkumisvalinnat ovat kestävällä pohjalla, vastuullisia ja turvallisuushakuisia. Tavoitteena on myös parantaa koettua liikenneturvallisuutta, joka vaikuttaa keskeisesti ihmisten elämänlaatuun ja muun muassa kävelyn ja pyöräliikenteen edistämismahdollisuuksiin.

Inhimillisellä kärsimyksellä ei ole hintaa, mutta liikenneonnettomuudet ovat aidosti myös kansantaloudellinen ongelma. Liikennekuolemien osalta nollavision tavoitteeseen pääseminen Turun ympäryskuntien alueella tarkoittaisi vuositasolla noin 13 miljoonan euron yhteiskunnallisia säästöjä.

Lisätietoja Naantalin suunnitelmien laatimisesta antavat:

  • Heli Ojanen, Naantalin kaupunki, heli.ojanen(at)naantali.fi (kadut)
  • Varsinais-Suomen ELY-keskus, Jaakko Klang, jaakko.klang(at)ely-keskus.fi (maantiet)
  • Ramboll Finland Oy, Juha Heltimo, juha.heltimo(at)ramboll.fi 
Päivitetty viimeksi
5.10.2021 8:22

Asiasanat

Asuminen ja ympäristö
Liikenne
Liikenneturvallisuus ja liikennesäännöt tieliikenteessä