Kuntalaistutkimus 2020: Naantalilaiset valtakunnallisesti tyytyväisimpiä kaupungin palveluihin

Uutiset
Syksyistä Naantalia ympäröi meri. Etualalla jäähallit Kuparivuoressa, pidemmällä kohoaa Naantalin luostarikirkko.

Kuntaliiton Kuntalaistutkimuksen 2020 mukaan tyytyväisyys kunnallisiin palveluihin on edelleen ennätyskorkealla tasolla. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 43 kuntaa eri puolilta Suomea. Naantali sai tutkimuksen parhaimmat tulokset.

Kuntalaistutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa vastaajat arvioivat palveluiden hoitoa ja niiden saavutettavuutta. Arvioinnissa käytettiin asteikkoa 1–5 (mitä suurempi arvo, sitä positiivisempi arvio). Kaikkien tutkimuskuntien palvelutyytyväisyysindeksin keskiarvo oli 3,81, ja Naantalin keskiarvo oli tutkimuksen korkein, 4,04. Myös palvelujen saavutettavuudessa Naantali ylsi parhaimpaan tulokseen: saavutettavuusindeksin keskiarvo oli 3,76, kun Naantalissa se oli 4,06.

Vastaajia kuntalaistutkimuksessa oli lähes 11 000, joista naantalilaisia vastaajia oli noin 200. Tutkimus toteutettiin touko-kesäkuussa 2020.

Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblomin mukaan tyytyväisyys palveluihin on suurinta niiden kuntalaisten keskuudessa, jotka ovat itse käyttäneet tiettyä kunnallista palvelua. Arviot kuntapalveluista ovat puolestaan kriittisempiä niiden kuntalaisten keskuudessa, jotka arvioivat yksittäistä kunnallista palvelua ainoastaan mielikuvien perusteella.

Kyselyn perusteella naantalilaiset olivat erityisen tyytyväisiä terveyskeskuksen palveluihin. Erittäin tai melko hyvin hoidettuna piti 89 % vastaajista sekä terveyskeskuksen lääkärivastaanottoa, sairaan- ja terveydenhoitajan vastaanottoa että äitiys- ja lastenneuvolaa. Myös hammashoitoon oltiin erityisen tyytyväisiä (84 % vastaajista).

Lähes 90 % vastaajista oli tyytyväisiä varhaiskasvatukseen, esiopetukseen, perusopetukseen 1–6-luokille sekä lukiokoulutukseen. Vastaajista 84 % oli tyytyväisiä myös perusopetukseen 7–9-luokilla. Myös kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluihin oltiin Naantalissa hyvin tyytyväisiä: 93 % vastaajista arvioi kirjastopalvelut, 84 % kulttuuripalvelut ja liikuntapalvelut sekä 80 % kansalais- ja työväenopistot melko tai erittäin hyvin hoidetuksi.

Teknisen toimialan palveluista Naantalin kunnallistekniikkaa piti melko tai erittäin hyvin hoidettuna 83 % vastaajista. Teknisen toimialan palveluista Naantali erottui kaikista muista kunnista tyytyväisyydessä eniten teiden ja katujen hoidossa, joukkoliikenteessä ja viheralueiden ja ympäristön siisteydessä.

Kuntalaistutkimuksessa tarkasteltiin yhteensä 44 eri palvelua sosiaali- ja terveyspalveluiden, varhaiskasvatus- ja opetuspalveluiden, kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluiden sekä teknisten palveluiden osa-alueilla. Näistä lähes kaikissa (41) Naantalin palvelut arvioitiin kaikkien tutkimuskuntien keskiarvoa paremmiksi.

Valtakunnallisesti kunnan tarjoamiin palveluihin ollaan tyytyväisiä

Valtakunnallisesti kyselyn perusteella kuntalaiset ovat tyytyväisimpiä kirjastopalveluihin, jätehuoltoon, kierrätystoimintaan, terveyskeskuksen palveluihin sekä liikuntapalveluihin. Hyviä arvioita saivat myös hammashoito, kunnallistekniikka, kulttuuripalvelut sekä viheralueet ja ympäristön siisteys.

Kaikkiin arvioituihin kuntapalveluihin ollaan pikemmin tyytyväisiä kuin tyytymättömiä. Vähiten tyytyväisiä kuntalaiset ovat päihdepalveluihin, lapsiperheiden kotipalveluihin ja lastensuojelun palveluihin. Sjöblom huomauttaa, että kyselyyn vastanneista vain pienellä joukolla on omakohtaista kokemusta monien sosiaalipalvelujen käytöstä.

Kaikkien kuntapalvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta pidetään enemmän hyvänä kuin huonona. Kuntalaisten arviot ovat parantuneet edellisistä tarkasteluvuosista 2017 ja 2015. Yleisarvio on varsin positiivinen kaikissa tutkituissa kunnissa.

Kyselytutkimus on toteutettu osana Kuntaliiton Erilaistuva KuntaSuomi 2025 -tutkimusohjelmaa. Tuloksiin voit tutustua tarkemmin Kuntaliiton sivuilla (pdf). Naantalin tulokset tarkemmin löydät liitteistä.

Kuntaliitto julkisti jo aiemmin Kuntalaistutkimuksen 2020 tuloksia kunnan vetovoimaan sekä koronatilanteen hoitoon liittyen. Tutkimuksen mukaan naantalilaiset uskovat kotikuntansa vetovoimaan valtakunnallisesti parhaiten. Myös kaksi kolmasosaa naantalilaisista oli tyytyväisiä kaupungin toimintaan koronapandemian aikana.

Päivitetty 9.12. klo 16.25: Muokattu kohtaa teknisten palvelujen tuloksista.

Päivitetty viimeksi
9.12.2020 16:26

Asiasanat

Kulttuuri ja vapaa-aika
Asuminen ja ympäristö
Sosiaali- ja terveyspalvelut
Työ ja yrittäminen
Kasvatus ja koulutus