Rantaruonankadun katusuunnitelmaehdotus

Rantaruonankadun sijainti kuvassa

Rantaruonankadun katusuunnitelmaehdotus on julkisesti nähtävillä 17.5.2024 – 30.5.2024 Naantalin kaupungin verkkokotisivulla sekä virastotalolla (Käsityöläiskatu 2, 4.krs)
Muistutukset katusuunnitelmaehdotusta vastaan on tehtävä kirjallisesti tekniselle lautakunnalle osoitettuina ja toimitettava Naantalin kaupungin kirjaamoon ennen
nähtävilläoloajan päättymistä eli viimeistään 30.5.2024 kello 15.00 mennessä

Tekninen lautakunta

PL 43 (Käsityöläiskatu 2), 21101 Naantali
   tai sähköpostitse:
kirjaamo@naantali.fi

Lisätiedot:

Suunnitteluinsinööri Heli Ojanen
heli.ojanen@naantali.fi

Suunnitelmaehdotus:

Asemapiirustus
Suunnitelmaselostus
Pituusleikkaus
Tyyppipoikkileikkaukset

Suunnitelman lähtökohdat

Rantaruonankatu on monessa mielessä merkittävä osa merellisen Naantalin toiminnallisuutta. Sen alueella on kolme venelaituria, se on osa Rantaraittia ja sen varrella ovat myös suositut kuntoportaat. Kaiken tämän lisäksi Rantaruonankatu sijaitsee hienossa maisemassa, jossa eri toiminnallisuuksien yhteensovittaminen on erityisen tärkeää.
Suunnittelun lähtökohdiksi on otettu jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteiden parantaminen, hienon maiseman ja ympäristön korostaminen sekä veneilijöiden pysäköintijärjestelyiden selkeyttäminen nykyisiä pysäköintipaikkoja vähentämättä.
Suunnitelmaehdotuksessa Rantaruonankatu on suunniteltu pihakatuna. Pihakadulla nopeusrajoitus on 20 km/h. Kadun alhaista nopeusrajoitusta on tuettu erilaisilla ajonopeuksia alentavilla suunnitteluratkaisuilla, esim. kadun muotoilulla, kalusteilla ja kasvillisuudella.

Asemapiirroksen kuva

Katusuunnittelu

Kadun tasaus noudattaa mahdollisimman paljon kadun nykyistä pintaa. Katu on suunniteltu asfalttipäällysteisenä ja pysäköintialueet murskepintaisina. Pysäköintialueet rajataan katutilasta graniittireunakivillä. Uusia rakennekerroksia rakennetaan vain alueille, joissa on arvioitu niitä tarvittavan.

Alueen pintakuivatus tapahtuu ilman hulevesiviemäriä pintakuivatuksella. Kadun kallistus on mereen päin. Rinteen ja kadun välille sijoitetaan sepelisalaojia katkaisemaan pintavesien valuntaa paikoissa, joissa se on mahdollista toteuttaa puiden juuria vaurioittamatta. Tällä pyritään ehkäisemään tietyissä sääoloissa tapahtuvaa veden pintavalumista ja sen aiheuttamaa liukkautta.
Katualueen valaistus uusitaan kokonaan.

Pysäköinti

Rantaruonankadun varteen on esitetty yhteensä 29 autopaikkaa, joista yksi on LE-paikka. Esitetyistä autopaikoista suurin osa (26 kpl) on pitkäaikaista pysäköintiä varten. Laitureiden läheisyyteen on esitetty kolme taskupysäköintipaikkaa lyhytaikaista pysäköintiä varten, joiden aikarajoitus on 15 min. Suunnitelmassa alueelle on esitetty 5 autopaikkaa enemmän nykyiseen verrattuna. Pysäköintipaikat osoitetaan katutilasta erilaisella pintamateriaalilla.

Maisemasuunnittelu

Uusi katulinjaus ja pysäköintialueet sopeutetaan nykyiseen ympäristöön alueen erityispiirteet huomioiden. Suunnittelun lähtökohtana on kalustevalikoiman sekä toimintojen kehittäminen alueen kaikenikäisille käyttäjille, sekä nykyisen maiseman avoimuuden lisääminen.

Puiden poistoa pyritään välttämään ja säilytettävät puut suojataan rakentamisen ajaksi. Kaikki nykyiset pensasistutukset poistuvat kadun linjauksen takia, ja uusi katulinjaus erotetaan rantakiveyksestä matalalla rantakasvillisuudella. Kasvit ovat pääosin koristeheiniä ja perennoja, joiden korkeus ei rajoita näkymiä kulkuväylältä katsoen. Lisäksi soveltuviin paikkoihin istutetaan mm. maanpeitekasvillisuutta.
Alueen ominaispiirteistä korostetaan kadun alkupäässä olevan vanhan kivijalan raunion esille ottamisella ja vanhan rantasaunan perustusten kunnostamisella oleskelutasanteeksi, jonne on esteetön pääsy.

Muut varusteet

Rantasaunan kivijalan aitarakenne, portaat ja tasanne kunnostetaan, ja tasanteelle rakennetaan kevytrakenteinen pergola. Tasanteelle tulee myös penkkejä.
Katuosuuden varrelle sijoitetaan erilaisia penkkejä, joista osa on esteettömiä senioripenkkejä. Suurin osa penkeistä on katulinjan rannan puolella. Rannan puolelle sijoitetaan myös puistokeinuja, roska-astioita ja pöytä/penkkiyhdistelmä. Raitin alkupäässä olevalle nykyiselle avokalliolle sijoitetaan kiinteät aurinkotuolit.
Kaikki rakenteet asennetaan kiinteästi.
Nykyisten kuntoportaiden juureen jätetään tilavaraus kolmelle ulkokuntovälineelle.
Kadun kääntöpaikan kohdalle tarvittava tukimuuri toteutetaan graniittilohkareista latomalla.