Vesimittarin lukemailmoitus ja vaihto
Vesimittari mittaa kiinteistön vedenkulutusta ja toimii veden laskutuksen perustana. Naantalin vesihuoltolaitos asentaa, ylläpitää ja tarkastaa vesimittarit, jotta vedenkulutustiedot ovat tarkkoja ja ajantasaisia.
Vesimittarin lukemailmoitus
Vesimittarilukeman voi ilmoittaa vesihuoltolaitoksen sähköisen asiointipalvelun kautta:
Naantalin Vesihuoltolaitos - Kirjaudu sisään
Mittarilukema tulee ilmoittaa sähköiseen järjestelmään joka kuukauden viimeiseen päivään mennessä, jotta se ehtii mukaan kuukausilaskutukseen.
Vesimittarin vaihto
Naantalin vesihuoltolaitos vaihtaa vesimittarit säännöllisesti, yleensä noin 10 vuoden välein. Näin varmistetaan vesimittarien toimintavarmuus ja mittaustarkkuus. Vaihdot suoritetaan veloituksetta, ja kiinteistönomistajiin ollaan etukäteen yhteydessä puhelimitse. Kiinteistön omistajat voivat myös olla yhteydessä vesihuoltoinsinööriin, jos kiinteistöön halutaan vaihtaa vesimittari.
Mittarinvaihtoon liittyvä ajankohta sovitaan aina puhelimitse. Mikäli emme muuten tavoita asiakasta, jätämme yhteydenottopyynnön.
Näin vaihto etenee:
- Ilmoitus vaihdosta: Kiinteistön omistaja pyytää vaihtoa puhelimitse vesihuoltoinsinööriltä tai Naantalin vesihuoltolaitos soittaa kiinteistön omistajalle ja sopii puhelimitse vaihtoajan ja antaa tarvittavat ohjeet.
- Vaihdon suoritus: Vesihuoltolaitoksen asentaja saapuu sovittuna ajankohtana. Vaihto kestää noin 30 minuuttia, eikä se aiheuta lisäkustannuksia.
- Huomio kiinteistön omistajille: Varmista, että vesimittari on esteettömästi saavutettavissa.
Ohjeita vesimittarin ongelmatilanteisiin
Jos vesimittari jäätyy, vuotaa tai ei toimi, ota viipymättä yhteyttä Naantalin vesihuoltolaitokseen. Älä yritä itse korjata mittaria, sillä se kuuluu vesihuoltolaitoksen vastuulle.